VVD adviseert over Woonreferendum

De Woonvisie bevat goede en minder goede punten. Dat stelt de Rotterdamse VVD-fractie in aanloop naar het Woonreferendum. Hoewel VVD-burgerlid Pascal Lansink-Bastemeijer zich niet tegen het document uitspreekt, vindt hij wel dat er best wat meer bouwambitie getoond had mogen worden. “Rotterdam heeft een groot tekort aan betaalbare woningen in het middensegment en daar is weinig tot niets over in het document terug te lezen,” stelt het burgerlid. “Een gemiste kans.”

De VVD wil in Rotterdam een gevarieerd aanbod in zowel huur- als koopwoningen. Daarbij is het belangrijk dat de toekomstige Rotterdammer zelf kan bepalen hoe en waar hij wil wonen. Om dat te kunnen realiseren, vindt de VVD het belangrijk dat Rotterdam eerst fors bouwt voor de middengroepen voordat het overgaat tot ingrijpende wijzigingen in de huidige woningvoorraad. Lansink-Bastemeijer: “Nu is er sprake van een bulldozer-aanpak. Als het aan ons ligt worden eerst de lege plekken opgevuld voordat men overgaat tot het slopen van duizenden sociale huurwoningen.”

Omdat de VVD Rotterdam tegen referenda is en een ambitieuzere woonvisie had verwacht, geeft burgerlid Pascal Lansink-Bastemeijer de Rotterdammer de volgende boodschap mee: “In onze ogen is er op de Woonvisie geen direct ‘ja of nee’ te formuleren. Uiteraard onderschrijft onze fractie het belang van het binden van hoger opgeleiden aan Rotterdam. Dat is immers een belangrijke randvoorwaarde om vooruit te komen op economisch en sociaal-maatschappelijk gebied. Variatie in woningtypes onderschrijven wij ook. Toch hadden wij het liever anders gezien. Namelijk helemaal geen referendum. Wij zijn van mening dat de Rotterdamse politiek zelf een keuze moet maken en de Woonvisie daar waar nodig moet aanscherpen of wijzigen.”

Volgende week woensdag - 30 november 2016 - wordt er gestemd over de Woonvisie 2030. Dat is een document van 75 pagina’s waarin de gemeente haar plannen voor de woningcorporaties en de Rotterdamse woningmarkt tot aan 2030 vastlegt.