VVD wil meer zelfbouw op Feijenoord

De VVD Rotterdam wil meer zelfbouw in Feijenoord. Daarvoor heeft VVD-raadslid Jan-Willem Verheij vandaag gepleit in de Rotterdamse gemeenteraad. “Je ziet dat Rotterdammers steeds vaker hun eigen huis laten ontwerpen of het in eigen beheer bouwen. De Rotterdamse VVD-fractie vindt dat een goede ontwikkeling en wil dat het college ook de mogelijkheden op de Kop van Feijenoord onderzoekt.”

Het college stelde voor om een bestaande speelplek in de Stampioenstraat te bestemmen voor woningbouw door zelfbouwers. Daar is de VVD Rotterdam tegen, omdat het een belangrijke plek is voor de kinderen in de buurt en om slechts enkele woningen zou gaan. Er zijn echter nog veel andere open plekken in deze buurt waar veel meer woningen passen. De VVD wil dat deze plekken zoveel mogelijk beschikbaar komen voor zelfbouw.

Volgens VVD-raadslid Verheij wordt de doelstelling van het college, om in 2018 ten minste 10% van de woningbouw zelfbouw te laten zijn, niet gehaald. Verheij: “Het college kan daar iets aan doen door met de braakliggende plekken in de directe omgeving van de Stampioenstraat aan de slag te gaan. Wij willen dat het college van elke locatie aangeeft wie de eigenaar is, hoe het met de grondreserveringen zit en of er zelfbouwinitiatieven mogelijk zijn.”

De Rotterdamse VVD-fractie maakt zich al jaren sterk voor meer zelfbouw. Het programma zelfbouw van de gemeente Rotterdam komt zelfs voort uit de woonnotitie die de VVD in 2012 samen met D66 indiende. De aanbevelingen uit het document zijn bijna allemaal terecht gekomen in het huidige programma. “Het aanbod is hierna toegenomen, met onder meer vrije kavels, kluswoningen en klusgebouwen voor groepen,” vertelt raadslid Verheij. “Hopelijk zien wij dit straks op steeds meer plekken in de stad terug, dus ook op de Kop van Feijenoord.”