Structurele oplossing blauwalg Kralingse Plas in zicht

Om de Kralingse Plas structureel blauwalgvrij te krijgen is VVD’er Jock Geselschap niets te gek: hij ging al eens verkleed als smurf, werd waterschapsbestuurder en lobbyde bij gemeenteraadsleden, provincie en hoogheemraden. Vorig jaar strandde de VVD-inzet voor een structurele oplossing nog bij wethouder Eerdmans, die koos voor symptoomaanpak met waterstofperoxide, maar na een schrikbarende daling van de visstand kan het college nu niet anders dan voor een structurele oplossing gaan.

Naar aanleiding van de sterk teruggelopen visstand in de Kralingse Plas heeft Geselschap vandaag het dagelijks bestuur van het Hoogheemraad van Schieland en de Krimpenerwaard met klem verzocht door te pakken. Geselschap: “De schouders moeten er stevig onder want Rotterdammers kunnen niet nog langer wachten tot ze kunnen genieten van een verantwoorde, blauwalgvrije Kralingse Plas. Een bestuurlijke deal is dan ook broodnodig. Laat de onderhandelingen niet sneuvelen op kleine verschillen. Het is namelijk allang vijf voor twaalf geweest!”

VVD’er Geselschap zal morgen dan ook zeker het door de Rotterdamse VVD-fractie aangevraagde spoeddebat nauwlettend in de gaten houden. Samen met de GroenLinks, PvdD en PvdA willen zij van wethouder Eerdmans weten hoe hij ervoor gaat zorgen dat de Kralingse Plas nu echt eens schoon en veilig wordt. “Ik ben heel erg benieuwd naar de uitkomst,” laat een strijdvaardige Geselschap weten. “Samenwerking tussen verschillende overheden is altijd al de enige oplossing geweest. Niet zwartepieten dus. Elke overheid krijgt toch belastinggeld van de burger? Hopelijk geeft wethouder Eerdmans morgen gehoor aan mijn oproep en gaat hij nu écht over tot een structurele oplossing!”