'Bouwen, bouwen, bouwen!'

Nieuwbouwwoningen zijn in Rotterdam een zeldzaamheid geworden. Dat schrijft Cobouw in het artikel ‘Oorverdovende bouwstilte in Rotterdam: 5 redenen’. VVD-burgerlid Pascal Lansink-Bastemeijer: “Volgens het CBS werden er in 2016 maar 750 nieuwbouwwoningen opgeleverd. Dat is bizar weinig als je weet dat Amsterdam er 5000 heeft opgeleverd. Ook schijnen veel marktpartijen in de wacht te staan en is de gemeentelijke organisatie niet op volle sterkte. De woningnood in Rotterdam is hoog. De gemeente moet dus alles op alles zetten om zo snel mogelijk de woningvoorraad aan te vullen.”

De liberalen vinden dat ‘Bouwen, bouwen, bouwen!’ het motto van de gemeente Rotterdam moet zijn. De Maasstad bouwt al jaren de minste woningen van de vier grootste steden van Nederland. Zelfs steden als Leiden en Deventer bouwden meer woningen. Lansink-Bastemeijer: “We riepen het college vorig jaar al op om ambitieuzer te zijn als het gaat om het realiseren van woningen. In plaats van het magere aantal van 750 woningen moeten dit er volgens ons minimaal 2000 per jaar zijn. De gemeente moet daarbij de aanjager zijn zodat Rotterdammers zo snel mogelijk een geschikte woning kunnen betrekken.”

Een woordvoerder van de wethouder heeft laten weten dat de druk bij de gemeente groot is en dat met name de afdeling die de bezwaarprocedures afhandelt een van de knelpunten is. Ook wijt het college de onzekerheid op de vastgoedmarkt aan de Rotterdamse Woonvisie. “Als Rotterdam door wil blijven groeien en aantrekkelijk wil blijven voor starters, moeten er simpelweg meer woningen gerealiseerd worden. Onlangs heeft de VVD ook gepleit voor transformatie van gemeentelijk vastgoed naar woningen. Alle creativiteit om meer woningen te realiseren is hierbij nodig,” aldus Lansink-Bastemeijer.