Meer zekerheid nodig voor Feyenoord City

Bij de ontwikkeling van Feyenoord City wordt te weinig rekening gehouden met de bereikbaarheid. Dat vindt VVD-raadslid Jan-Willem Verheij. Zijn grootste zorg is het komen en gaan van 63.000 supporters, die in de plannen van het college met openbaar vervoer en fiets moeten komen. “Vertel mij niet dat al die supporters met de fiets of het ov naar een Feyenoord-wedstrijd zullen gaan. In vergelijking met de huidige situatie zouden er minder mensen met de auto moeten komen terwijl er twintigduizend meer supporters naar het stadion gaan. Dat is in mijn ogen niet realistisch,” stelt het liberale raadslid.

Hoewel de Rotterdamse VVD-fractie goed te spreken is over het idee van gebiedsontwikkeling plaatst zij toch verschillende kanttekeningen bij het project. Er zijn niet alleen zorgen over mobiliteit. Ook heeft de VVD twijfels over de bouwfases. Verheij: “Hoeveel garantie krijgen we dat het gehele plan wordt uitgevoerd? We willen in ieder geval zeker weten dat het huidige stadion, de enige echte Kuip, geen spookstadion zal worden en dat de leisurestrip er komt. Deze fases hebben elkaar nodig om het project tot een succes te maken. Op dit moment zijn er nog heel veel onduidelijkheden over zaken die toch echt geregeld moeten worden voordat we hier een klap op kunnen geven.”

Volgens raadslid Verheij is het van groot belang dat het aangewezen gebied op Zuid ontwikkeld wordt maar kan dat niet voordat bovengenoemde knelpunten zijn weggenomen. “Als het aan mij ligt, komen er extra parkeerplaatsen rond het stadion en dan met name binnen de eerste ring. Ik denk dan aan zo’n 2500 parkeerplekken. Ook willen wij als VVD heel graag ons idee voor een metro op Zuid bij de discussie betrekken. De nieuwe lijn zou moeten lopen van Kralingse Zoom via het Stadionpark, Ahoy/Zuidplein, Stadshavens naar station Schiedam Centrum. In 2008 is hier al eens onderzoek naar gedaan en wat mij betreft is het nú het moment om werk te maken van een nieuwe metroverbinding. En dan nog iets: wie garandeert ons dat de voetbalclub dit gaat overleven? Wij willen de garantie dat de investering voor Feyenoord City niet als een molensteen om de nek van de voetbalclub komt te hangen,” aldus Verheij.