ICT-lek krijgt bizarre wending

Volop ongeloof bij de Rotterdamse VVD na het lezen van het Rekenkamerrapport over de ICT-beveiliging van gemeente Rotterdam. Fractievoorzitter Antoinette Laan: “De conclusies uit het rapport zijn schrikbarend maar niet verrassend. In 2015 zijn er al grote gebreken geconstateerd in de digitale beveiliging. Het college verzuimt al 1,5 jaar om actie te ondernemen. Blijkbaar is het onderwerp niet sexy genoeg maar ondertussen kunnen hackers zien hoeveel parkeerboetes Rotterdammers hebben gehad en kunnen ze zelfs de Erasmusbrug bedienen.”

Na eerdere strubbelingen met het Rotterdamse college presenteerde de Rekenkamer gisteren uiteindelijk toch het ICT-rapport. De VVD is echter niet te spreken over de wijze waarop dit is gebeurd. Eerder dreigde het college met een rechtszaak om publicatie tegen te houden. “Tijdens onze raadsvergadering geeft het college doodleuk een persconferentie, ondanks dat de raad nog van niets wist. Het college openbaarde daarbij de conclusies en aanbevelingen zonder de Rekenkamer de kans te geven om het zelf te presenteren. Dat is ontzettend onhandig en niet zoals het hoort te gaan” aldus Laan. “We hebben direct gevraagd of het college tekst en uitleg kon geven in de gemeenteraad.”

De Rekenkamer concludeert dat door tekortschietende informatiebeveiliging er reële risico’s zijn op identiteitsfraude, verstoring van de openbare orde en misbruik van publieke middelen. Naar aanleiding van dergelijke conclusies heeft de VVD het rapport laten agenderen voor de eerstvolgende vergadering zodat de gemeenteraad er met het college over kan praten. Laan: “Alle alarmbellen moeten afgaan bij de gemeente. Ons geduld is op omdat we al meerdere malen aan de bel hebben getrokken. Er moet nu een deugdelijk plan van aanpak komen. Mede omdat er in het rapport staat dat er te weinig lessen zijn getrokken van onder andere het datalek in 2015 waarbij gegevens van 32.000 Rotterdammers op straat lagen.”

Beluister hier de bijdrage van Antoinette Laan op BNR-nieuwsradio.