Een supermarkt voor Park 16Hoven

Er komt een buurtsupermarkt in de nieuwe wijk Park 16Hoven. Dit nadat bewoners een petitie startten en het Rotterdamse VVD-raadslid Jan-Willem Verheij vragen over de kwestie stelde. “Enkele weken geleden zijn bewoners een petitie gestart omdat zij zich misleid voelden door de gemeente. In hun wijk zouden geen hoge flats worden gebouwd en ook was er een supermarkt beloofd maar opeens krabbelde de gemeente terug. Voor ons was dat reden om vragen te stellen. Het lijkt erop dat de verschillende acties hun vruchten hebben afgeworpen en daar zijn wij heel erg blij om,” laat Verheij weten.

Begin dit jaar liet de gemeente onderzoek doen naar de haalbaarheid van winkels of een supermarkt. Daaruit bleek dat er te weinig ruimte is voor het eerste en dat de tweede optie niet rendabel genoeg zou zijn. Ook gaf de gemeente aan de opkomst van het online winkelen te vrezen. Verheij: “Ik snapte er werkelijk helemaal niets van. In 2008 werd met de ontwikkeling van de wijk begonnen. Altijd met de belofte dat er bijvoorbeeld een supermarkt zou komen. Opeens leek de gemeente daarop terug te komen. Gelukkig wordt er nu ruimte voor een buurtsuper geregeld in het Hof van Maasdam zodat marktpartijen zich kunnen melden om ermee aan de slag te gaan. In mijn ogen een heel goede ontwikkeling.”

Toch is Verheij nog niet helemaal tevreden. “Een aantal vragen blijft wat mij betreft openstaan. In het nieuwe bestemmingsplan staan 120 huizen extra in plaats van veel kantoren. Is het daadwerkelijk zo dat de vraag naar kantoorpanden in Park 16Hoven zo enorm is gedaald de afgelopen jaren? En is het college, net als de VVD, van mening dat de vermeende hoogbouw van twaalf verdiepingen niet past in deze omgeving? Wij zijn daarom nog steeds heel erg benieuwd naar de antwoorden op de door ons gestelde vragen.”