VVD: start campagne Burgernet en buurtpreventie

De Rotterdamse VVD pleit voor het starten van een campagne om het aantal deelnemers aan Burgernet en buurtpreventieteams te vergroten. Fractievoorzitter Antoinette Laan: ‘De bewoners zijn de ogen en oren van de wijk. Zij kunnen actief helpen om Rotterdam veiliger te maken.’ In ruim een kwart van de keren dat de politie om hulp vraagt, komt de gouden tip namelijk van een deelnemer aan Burgernet.

Uit recente cijfers blijkt dat maar 4% van de Rotterdammers is aangesloten op Burgernet. Burgernet is een telefonisch netwerk waarbij bewoners en werknemers van bedrijven, die zich hebben aangesloten, op de hoogte worden gehouden van zoekacties naar verdachten. Het percentage van 4% moet volgens de VVD worden opgekrikt naar het landelijk gemiddelde van 10%. Laan: ‘Indien er een overval heeft plaatsgevonden bij een winkel om de hoek, ontvangen de deelnemers een bericht van de politie. Zij kunnen op basis van een signalement uitkijken naar de dader en daardoor de politie helpen om hem of haar in de kraag te vatten. Hoe meer deelnemers, hoe beter.’

Rotterdam telt zo’n dertig buurtpreventieteams en tientallen WhatsApp-groepen. Een buurtpreventieteam bestaat uit een groep actieve bewoners die toezicht houden in de wijk. Dit doen zij door een aantal keer per maand gezamenlijk door de wijk te lopen. ‘Indien zij onveilige situaties constateren, geven zij dit door aan de gemeente en de politie. Door buurtpreventie is aangetoond dat dat de objectieve en subjectieve veiligheid aanzienlijk verbeterd. Zo wordt het nóg prettiger wonen in Rotterdam,’ aldus Laan.

Zie de schriftelijke vragen in onderstaande bijlage.