VVD blij met daling inklimmers

Het aantal vreemdelingen dat via Hoek van Holland de oversteek naar Engeland probeert te maken, is fors afgenomen. Fractievoorzitter Antoinette Laan: ‘Sinds 2014 vragen wij al aandacht voor dit probleem. Wij zijn dan ook verheugd met het nieuws dat de toestroom eindelijk is gedaald. Onze oproep tot het nemen van maatregelen lijkt haar vruchten af te werpen. Ondanks de daling schrikken wij nog steeds van het enorme aantal. Zo’n 220 inklimmers in het eerste kwartaal van 2017 is niet niks.’

De vreemdelingen klimmen stiekem aan boord van vrachtwagens of worden door mensensmokkelaars naar Hoek van Holland gebracht. In 2016 hebben bijna 1000 mensen dit geprobeerd. ‘Zorgelijk,’ aldus Laan. ‘De overtocht is in eerste instantie levensgevaarlijk voor de vreemdelingen zelf, maar het zorgt ook voor forse overlast bij de inwoners van Hoek van Holland en de transportsector. Ze veroorzaken schade aan de hekwerken en trailers door er gaten in te knippen. We hopen dat de overlast ook afneemt nu het aantal inklimmers daalt.’

Volgens de liberalen heeft de marechaussee er goed aangedaan om de controles te intensiveren. Door middel van de inzet van speurhonden is de kans op groter dat de vreemdelingen wegblijven uit Hoek van Holland. ‘Ondanks de daling van het aantal inklimmers moeten we waakzaam blijven. Er zijn nog steeds mensen die niet terugdeinzen van strengere controles en toch proberen om illegaal de oversteek te maken,' aldus Laan.