VVD ondersteunt oproep politie cameratoezicht Centrum

De politie-eenheid Rotterdam Centrum heeft de gemeente opgeroepen tot het plaatsen van meer camera’s in de binnenstad. De grens van het toelaatbare is volgens de chef van het basisteam bereikt. Fractievoorzitter Antoinette Laan: ‘De VVD staat vierkant achter de oproep van de politie. De gevraagde extra ‘ogen’ zorgen voor een veiligere binnenstad voor bewoners, bezoekers, ondernemers én de hulpverleners zelf.’

Vanwege de toename van het aantal evenementen en demonstraties en de toename van bezoekers wordt er meer beslag gelegd op de politie. Dit leidt tot meer druk op de openbare orde en op de leefbaarheid in bepaalde delen van de binnenstad. De Rotterdamse politie pleit ervoor om onder andere De Oude Haven, het Museumpark en de achterzijde van de Markthal te voorzien van beveiligingscamera’s. Laan: ‘Om ervoor te zorgen dat ook deze delen van de binnenstad veilig zijn is cameratoezicht noodzakelijk. De beelden kunnen ook dienen als bewijslast bij bijvoorbeeld een overval of een vechtpartij. Dat is een mooie bijkomstigheid.’

‘We willen graag van het college weten op welke wijze zij gehoor gaan geven aan de oproep van de politie. Verder willen we weten of het tot de mogelijkheden behoort om tijdelijk mobiel cameratoezicht in te zetten om zo snel mogelijk te in te spelen op de vraag,’ aldus Laan. Met de benodigde investering is een bedrag van bijna 570.000 euro gemoeid.