VVD: prioriteer aanpak misdaad in Rotterdamse wijken

De politie heeft het Nationaal Dreigingsbeeld 2017 gepresenteerd. Volgens het rapport zijn vooral jongeren vatbaar voor de ‘snel geld verdienen’-mentaliteit. Fractievoorzitter Antoinette Laan: ‘Omdat de pakkans laag is, zien zij mogelijkheden om makkelijk geld te verdienen zonder belasting te betalen of in veel van de gevallen: zonder vervolging. Vanwege deze combinatie maken vooral jongeren sneller de overstap naar de criminaliteit. De VVD wil graag van het college weten hoe de situatie in de Rotterdamse wijken is.’

Uit het rapport blijkt vooral dat ‘snel geld verdienen’-mentaliteit ook terug te vinden is op markten in de wijken en bij autohandelaren. Goedkope goederen met een bedenkelijke herkomst vallen in de smaak bij de afnemers. Laan: ‘In principe worden er illegale producten verkocht. Sommige handelaren nemen niet eens de moeite om originele prijskaartjes of winkelketennamen te verwijderen. Angst om betrapt te worden, is er nauwelijks. Wij willen dat deze eenvoudige manier van ‘crimineeltje spelen’ wordt aangepakt. Misdaad moet niet lonen. Punt.’

De criminaliteit beperkt zich niet alleen tot het verkopen van illegale goederen. Er is ook een stijgende trend waarneembaar bij de inbeslagname van het aantal automatische vuurwapens in de hoofdstad en de Maasstad en in deze steden vinden ook de meeste overvallen plaats. ‘Rotterdam voert graag de lijstjes aan maar liever niet deze. Naar aanleiding van het Nationaal Dreigingsbeeld 2017 willen wij van het college weten of ze de prioritering in de aanpak van misdaad gaan wijzigen. De VVD wil dat er te allen tijde gewerkt moet worden aan een veilig Rotterdam,’ aldus Laan.