Eén loket voor ondernemers

De Rotterdamse VVD vindt dat de gemeente een faciliterende rol heeft bij het ontstaan van nieuwe ondernemingen en ondersteuning moet bieden waar nodig. VVD-raadslid Jan-Willem Verheij: 'Het moet voor een ondernemer zo makkelijk mogelijk worden gemaakt om te kunnen starten in Rotterdam. Een warboel aan loketten werkt volgens ons niet stimulerend. De VVD pleit daarom voor één duidelijk en effectief ondernemersloket.'

'Rotterdam is de stad van niet lullen maar poetsen, een stad vol ondernemers die met opgestroopte mouwen bijdragen aan de levendigheid. Deze ondernemers laten zich in de laatste jaren steeds meer kenmerken door een innovatieve en creatieve ondernemersgeest. Zo zien we steeds vaker een nieuwe manier van ondernemen; pop up-initiatieven,' aldus Verheij. De mogelijkheid tot deze realisatie van deze initiatieven vormen een positieve impuls voor de werkgelegenheid en een daling van de leegstand in Rotterdam.

Voordat er gestart kan worden met alle initiatieven en ondernemingen moet er wel een aantal zaken op orde zijn; zo moet er een geschikte locatie worden gevonden én de juiste vergunningen worden aangevraagd. Om het voor de ondernemer makkelijker te maken heeft de gemeente Rotterdam een groot aanbod aan loketten. Zo is er Het Loket, het Horecaloket, de Ondernemersbalie en sinds kort ook nog het Pop-up loket. Verheij: 'Dat zijn er te veel waardoor startende ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Vandaar dat wij het college vragen om alle loketten eens goed onder de loep te nemen en te bezien of ze samengevoegd kunnen worden.'