Eindelijk investering ICT gemeente Rotterdam

De gemeente Rotterdam gaat miljoenen extra investeren om persoonsgegevens beter te beveiligen en cybercriminelen tegen te houden. Fractievoorzitter Antoinette Laan: ‘We praten al sinds 2015 over de chaos op het gebied van ICT. Het moment van relativeren is voorbij. Het ICT-beleid is gewoon niet op orde. Het moet nu in Rotterdam doordringen dat er drastische maatregelen nodig zijn.’

De Rekenkamer concludeerde eerder dat door tekortschietende informatiebeveiliging er reële risico’s zijn op identiteitsfraude, verstoring van de openbare orde en misbruik van publieke middelen. Naar aanleiding van deze conclusies heeft de VVD het rapport laten agenderen zodat de gemeenteraad er met het college over kan praten. Laan: ‘Het was mogelijk om allerlei gemeentelijk gebouwen binnen te lopen en binnen te dringen in de computersystemen. De Erasmusbrug zou bediend kunnen worden en het was zichtbaar hoeveel parkeerboetes Rotterdammers hadden gekregen. Van de zotte. Het gaat hierbij vooral om de bedrijfscultuur. Iedere medewerker van de gemeente moet begrijpen dat een computer onbeheerd achterlaten zonder het ‘slot’ erop te zetten onverantwoord is.’

Computerhackers worden steeds gehaaider en dringen verder door tot in de organisatie. ‘Wat zullen daar de gevolgen van zijn? Wij vinden dat er in het volgende college één wethouder nadrukkelijk verantwoordelijk moet zijn voor ICT. Het is geen sexy maar wel een zeer belangrijke portefeuille. Het gaan om privacygevoelige gegevens van Rotterdammers.