Sinterklaas woont in (Leefbaar) Rotterdam

‘Een cadeau van uw belastinggeld dat zo’n 2,3 miljoen euro kost,’ zo typeert VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan het plan van Leefbaar Rotterdam om 50 euro te geven aan werkende Rotterdammers. ‘Lief, leuk en aardig maar zo te zien komt december komt wel erg vroeg dit jaar. De gemeente dient geen inkomenspolitiek te bedrijven. Gelijke monniken, gelijke kappen hoort de regel te zijn.’

‘Tuurlijk, het inkomensverschil tussen een hardwerkende Rotterdammer en iemand met een bijstandsuitkering moet groter worden. Werken moet lonen, maar niet op deze manier. Dat doe je met beleid en niet met cadeautjes. Die 40.000 werkende Rotterdammers waar het geld voor bedoeld is, krijgen 0,99 eurocent per week. Daar koop je een pak appelsap voor. Zij laten zich echt niet foppen door deze ‘goedkope’ verkiezingsstunt van Leefbaar Rotterdam,’ aldus Laan. De VVD pleit voor een algemene aanpak van lastenverlichting waar iedereen van kan profiteren. Zo stellen de liberalen dat bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing verlaagt dient te worden.

De 2,3 miljoen euro die met het plan gemoeid zijn kan wat de VVD betreft dus veel beter worden besteed. Laan: ‘Sommige straten in Rotterdam zijn ronduit smerig en verdienen tevens een opknapbeurt. Zwerfvuil op straat. Dát is wat de Rotterdammers stoort en wat aangepakt moet worden. Wat verder opvalt is dat CDA en D66 zich voor dit soort politieke trucjes laten lenen waar niemand daadwerkelijk mee geholpen is.’