P+R weer gratis door VVD

Parkeren in de P+R-garages Alexander, Kralingse Zoom en Slinge is met ingang van 3 juli weer gratis voor gebruikers van het openbaar vervoer. Dit op stevig aandringen van de Rotterdamse VVD. ‘Wij hebben altijd al gezegd dat de P+R’s gratis moesten blijven, maar in 2015 besloot wethouder Pex Langenberg (D66) er geld voor te vragen. Dat pakte desastreus uit. Op aandringen van de VVD komt Langenberg daar gelukkig op terug.’ laat VVD-raadslid Jan-Willem Verheij weten.

Tot groot ongenoegen van vele Rotterdammers moesten automobilisten vanaf 1 januari 2015 opeens geld gaan betalen in de P+R's aan de rand van de stad. Verheij: ‘Dat zorgde ervoor dat de P+R’s behoorlijk leeg kwamen te staan. Forenzen weigerden namelijk nog langer van de P+R’s gebruik te maken omdat het opeens een wel heel dure bedoening werd. In bijvoorbeeld Prins Alexander pakte dat volledig vekeerd uit: de Kruidenbuurt kwam opeens dagelijks volledig vol te staan auto’s van forenzen. Dit tegen het zere been van vele bewoners die hun auto nauwelijks nog kwijt konden. Door onze inzet behoort dat straks tot het verleden.’

In april 2015 bleek ook dat de straten rondom het metrostation Slinge ernstig te leiden hadden onder het P+R-beleid van dit college. ‘Ook daar week een groot deel van de forenzen en dagjestoeristen uit naar de omliggende straten. Iedere stoeprand stond opeens bomvol en het doorgaand verkeer kon er nog nauwelijks langs. Wat ons betreft mogen bewoners nooit de dupe zijn van een door dit college gecreëerd probleem. Het is dan ook een mooie eerste stap dat de eerste drie P+R’s weer gratis worden. Nu de rest nog,’ aldus Verheij.