Rotterdamse milieuzone op losse schroeven

‘Het staat nu écht zwart op wit: de invoering van de Rotterdamse milieuzone blijkt een fiasco, een foutenparadijs en de wethouder? Die staat schaakmat.’ Dat concludeert de Rotterdamse VVD naar aanleiding van de uitspraak van de Rotterdamse rechtbank. Daarin staat dat personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 (benzine) niet langer geweerd mogen worden. Volgens VVD-raadslid Jan-Willem Verheij staat de milieuzone daarmee op losse schroeven. ‘En dat is heel goed nieuws. Hiermee is het einde van de milieuzone in zicht. Weg met deze peperdure symboolmaatregel!’

De Rotterdamse VVD beschouwt de uitspraak van de rechtbank als een doorbraak. Verheij: ‘De uitspraak is snoeihard. Zo wordt er gesteld dat het college niet met cijfers heeft kunnen onderbouwen wat het effect is van het weren van deze groep auto’s. Op basis van een TNO-rapport acht de rechtbank het zelfs aannemelijk dat de maatregel voor deze kleine groep auto’s een te verwaarlozen milieuopbrengst oplevert. Iets wat wij al tijden roepen en wat de wethouder structureel ontkent. Ook heeft de rechtbank geoordeeld dat de gehanteerde ingangsdatum van 1 januari 2016 te kort was, gelet op de grote gevolgen van het besluit voor de betrokkenen. Waarom zou je nu nog langer aan deze maatregel vasthouden?’ 

De uitspraak van de rechter is gedaan nadat 14 gedupeerden een zaak waren gestart tegen de gemeente. Op 27 maart jl. vond de zitting plaats. Vlak voor de zitting toonden meetgegevens van de DCMR Milieudienst Rijnmond aan dat de Rotterdamse luchtkwaliteit (NO2 en PM10) in 2016 aanzienlijk verslechterd is. Dit ná de introductie van de milieuzone. ‘De meetgegevens, die terug te vinden zijn op www.luchtmeetnet.nl, bleken onverbiddelijk. Helaas wuifde wethouder Langenberg (D66) ze lachend weg. Een kwalijke zaak. Nu lijkt het net rond de symbolische maatregel zich te sluiten en is het afwachten met welke smoes de wethouder nu weer op de proppen komt. Ik ben heel benieuwd,’ aldus raadslid Verheij.