VVD: ‘Rotzooi Rotterdamse parken spuugzat!’

© RTV Rijnmond

Er moet harder worden opgetreden tegen recreanten en barbecueërs die hun afval in parken niet opruimen. Dat stelt VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan nadat er afgelopen weekend flink wat rotzooi in verschillende stadsparken werd achtergelaten. Maar dat is volgens het raadslid niet het enige wat er moet gebeuren. ‘Ook moet de gemeente op zeer korte termijn extra vuilnisbakken plaatsen. Voor zowel kooltjes als wegwerpbordjes en plastic zakken. Als mensen dan nóg niet de weg naar de prullenmand weten te vinden, is het tijd voor een bon!’

Om dit geregeld te krijgen, heeft de Rotterdamse VVD voor aanstaande donderdag een debat aangevraagd. Laan: ‘Dat hebben wij niet alleen gedaan. Samen met de fracties van de Partij voor de Dieren, GroenLinks, de Partij van de Arbeid en NIDA willen wij ervoor zorgen dat de parken niet verworden tot onbegaanbaar gebied. We merken nu té vaak dat het vooral rond de afvalbakken een complete puinhoop is. Niet alleen in het Kralingse Bos was het raak. Ook in het Vroesenpark en het park aan de voet van de Euromast moesten schoonmakers alles in het werk stellen om het weer spik en span te krijgen. Vroeger had je die mooie borden: laat niet na het aangenaam verpozen, voor de ander de schillen en de dozen. Dat is blijkbaar te ouderwets. Dan rest er niets anders dan mensen gewoon op de bon te slingeren.’

De Rotterdamse VVD pleit dus voor meer bakken en meer controle in de parken. En dat is broodnodig want de Rotterdamse parken worden steeds populairder. ‘Dat brengt automatisch meer troep met zich mee,’ constateert Laan. ‘Na een dagje mooi weer ligt een stadspark al gauw vol resten voedsel, nog rokende kolen, verpakkingen, flesjes, plastic zakken. We hebben dan ook veel respect voor de medewerkers van Rotterdam Schone Stad. Zij zorgen er immers voor dat alles binnen no time weer spik en span is. Dag in, dag uit krijgen zij het voor elkaar dat Rotterdam een prettige stad blijft om in te wonen en te werken. Hulde aan hen!’