VVD regelt geld voor sportvelden

Er wordt 7,2 miljoen euro vrijgemaakt om verschillende Rotterdamse sportverenigingen van een nieuwe kunstgrasmat te voorzien. Dit nadat de fracties van de VVD en het CDA hier meermaals op hebben aangedrongen. Volgens VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan is dit een prachtige stap in de goede richting. ‘We zijn al meer dan een jaar bezig om extra geld voor nieuwe velden los te peuteren,’ laat Laan weten, ‘en dat lijkt nu voor een deel van de verenigingen te zijn gelukt. En eerlijk is eerlijk, het is ook écht wel nodig!’

Dat het nodig is, bleek in maart 2016 toen de Rotterdamse VVD een bezoek aan voetbalvereniging XerxesDZB bracht. Het hybride veld (een mengeling tussen kunst- en natuurgras) dat daar lag, was zo goed als onbespeelbaar. Toen bleek dat dit ook het geval was bij de verenigingen Blijdorp, Steeds Hooger en Alexandria’66 stelde de VVD vragen om een oplossing voor dit probleem te vinden. Laan: ‘Naar aanleiding van onze vragen leek het wel alsof de beerput openging. De een na de andere vereniging meldde zich bij ons. Al die reacties hebben wij gebundeld en als notitie aan de wethouder overhandigd.’

Sindsdien is er schot in de zaak gekomen. De komende tijd zullen er in ieder geval negen hybride velden worden vervangen door kunstgrasvelden. Het gaat hierbij om de verenigingen Xerxes/DZB, HOVDJSCR, Alexandria’66, Pernis, LMO de Zwervers en Excelsior. Ook worden er een aantal toplagen vervangen bij Leonidas, Victoria en Excelsior. Volgens de VVD is dit een mooi begin. ‘Hopelijk zijn ook de andere clubs, die zich bij ons hadden gemeld, binnenkort aan de beurt. Voor verenigingen is het hebben van voldoende goed bespeelbare velden namelijk een voorwaarde om de huidige leden te behouden en nieuwe leden aan te trekken. Ook de vele vrijwilligers van de verenigingen verdienen een accommodatie die er prima bij ligt. Kortom: zorg dat Rotterdam die sportstad blijft!’