VVD 'not amused' over vertraging Hoekse Lijn

Een domper voor duizenden reizigers in de regio: de komst van de Hoekse Lijn is vertraagd. Dat blijkt uit een brief die wethouder Langenberg vorige week stuurde. Daarin staat te lezen dat de eerste metro op de Hoekse Lijn niet per 1 september zal rijden. Volgens VVD-raadslid Jan-Willem Verheij moet er snel duidelijkheid komen over het hoe en wat. ‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren? En wat zijn de gevolgen van de vertraging op onder meer de dienstregeling?’ luidt een tweetal vragen waarop Verheij snel antwoord hoopt te krijgen.

Die antwoorden zullen, naar verluidt, niet lang op zich laten wachten. Verheij: ‘Ik heb het college gevraagd om de Rotterdamse gemeenteraad binnen twee weken nader te informeren over het verwachte tijdschema van de ombouw Hoekse Lijn. Dat moet ook wel, want op dit moment zorgt de vertraging van de Hoekse Lijn voor veel onduidelijkheid. Niet alleen onder Rotterdamse raadsleden, maar veel meer nog onder de bewoners van Hoek van Holland. Zij zijn opnieuw niet meegenomen in de communicatie. In mijn ogen is dat een kwalijke zaak.’

Het is overigens niet de eerste keer dat bewoners uit Hoek van Holland door wethouder Pex Langenberg (D66) in het ongewisse worden gelaten. Zo was er eveneens lange tijd onduidelijkheid over de metrokruising bij het strand. ‘Wij vinden het nog steeds een onverantwoord risico dat de kruising met de Strandweg gelijkvloers wordt. Die komt namelijk in een woonwijk met veel jonge gezinnen. Op warme zomerdagen raast daar dan zestien keer per uur een metro met 80 km/h over de weg. Dat een spoorwegovergang met spoorbomen geen garantie is voor de veiligheid, laten de ongelukken op de metrobaan Prins Alexander wel zien. Sinds die lijn werd geopend, zijn er meer dan tien dodelijke ongevallen geweest. Die fout moeten we niet nog eens maken,’ stelt het VVD-raadslid resoluut.