Maak varen door de binnenstad mogelijk

Van de Rotte naar de Delftsevaart varen en vanuit daar via de Leuvehaven naar de Nieuwe Maas. Als het aan de Rotterdamse VVD ligt behoort dat snel tot de realiteit. Zij pleiten voor een uitbreiding van het vaarnetwerk door de binnenstad. “Rotterdam en water gaan hand in hand. Gek genoeg is het niet mogelijk om onze binnenstad vanaf het water bewonderen. Hoe gaaf zou het zijn als de bootjes langs de Laurenskerk varen? In veel andere steden zie dat de stadsgrachten toegankelijk zijn en dat brengt veel levendigheid met zich mee,” stelt fractievoorzitter Antoinette Laan.

Staatsbosbeheer lanceerde op 1 juli een vaarnetwerk over de Rotte als onderdeel van het gebiedsprogramma ‘De Rotte verdient het’. Zo zijn er aanlegsteigers gemaakt en is het vaargemak vergroot door het plaatsen van bewegwijzeringsborden. VVD-raadslid Jan-Willem Verheij: ‘Het verbeteren van de vaarmogelijkheden op de Rotter is natuurlijk een hartstikke mooi initiatief, maar waarom wordt het niet doorgetrokken naar de binnenstad? Het water is er al, alleen niemand kan er nu gebruik van maken terwijl het zoveel kansen met zich meebrengt. Via een nieuwe App moet het mogelijk zijn om de vaarroutes te bekijken en informatie te krijgen over de markante objecten waar langs gevaren kan worden.’

De liberalen willen van het college weten welke maatregelen er genomen moeten worden om recreatievaart in de stad mogelijk te maken. ‘Om te kunnen varen door het centrum moet er natuurlijk wel iets gebeuren, denk bijvoorbeeld aan het ophogen de Meentbrug. We willen ook weten op welke plaatsen het mogelijk is om drijvende terrassen te realiseren. Op een zonnige dag een biertje drinken nabij de Noorderbrug. Dat is toch fantastisch!’ aldus Laan en Verheij.

De VVD zal onderstaande initiatiefnotitie aanbieden aan de het college.