Terugblik behandeling voorjaarsnota

De Rotterdamse VVD blikt terug op een succesvolle voorjaarsnota. De afschaffing van de hondenbelasting was hiervan het hoogtepunt. De VVD-motie ‘Woef-belasting’ werd door de Rotterdamse gemeenteraad aangenomen. Fractievoorzitter Antoinette Laan: “Hiermee zetten we een punt achter een overbodige, gemeentelijke melkkoe. Voor twee honden ben je meer dan 260 euro kwijt, dit vinden wij belachelijk. Het betekent voor sommige mensen honderden euro’s lastenverlaging. Een belasting die in 131 andere Nederlandse gemeenten al afgeschaft werd, behoort nu ook in Rotterdam tot het verleden en daar zijn we trots op.”

Bij de restauratie van het Oostelijk Zwembad in Kralingen is het Beatrixbad -een snoezelbad- niet meegenomen. Volgens Rotterdamse VVD’er Antoinette Laan een gemiste kans: “Snoezelen is voor mensen met een zwaar verstandelijke beperking of gevorderde dementie een aangename activiteit. Bovendien kan snoezelen helpen bij het verlichten van lichamelijke of psychische krachten. Omdat het erg jammer is dat hier in Rotterdam momenteel geen plek voor is, hebben wij een motie ingediend om Rotterdam toch nog te voorzien van een dergelijk snoezelbad.” De VVD-motie ‘Snoezelbad’ werd door de Rotterdamse raad breed ondersteund.

De voorjaarsnota is een voorbereiding op de begroting van het aankomende jaar waarbij alle partijen voorstellen indienen voor eventuele toevoegingen. Naast de twee eerdergenoemde moties werden er nog meer voorstellen van de VVD overgenomen: ‘Wonen op het water’, dat oproept om kleinschalige waterwoningen in ongebruikte binnenstedelijke havens te realiseren, ‘Hij hangt scheef’, waarmee er een einde komt aan de rommelige aanplakborden ten tijde van verkiezingen, ‘Never nooit meer’ dat oproept tot aanpak van fraude met inschrijfadressen van mensen met een bijstandsuitkering, en ‘Communicatie wijkteams’, dat ervoor zorgt dat de communicatie met de sociale wijkteams verbeterd wordt. Eerder werd al bekend dat voor het voorstel van de VVD om de blauwalg in de Kralingse Plas eindelijk op te lossen, in 2018 voldoende geld wordt vrijgemaakt. Rotterdammers merken dus volgend jaar op veel fronten de positieve resultaten van de liberale inzet in de gemeenteraad.