VVD: verminder aantal straatverkopers binnenstad

Het aantal verkopers van bijvoorbeeld energieabonnementen en wervers voor goede doelen dragen volgens de Rotterdamse VVD niet bij aan een prettig bezoek aan de binnenstad. Fractievoorzitter Antoinette Laan: ‘Om de 200 meter aangesproken worden met de vraag of je een abonnement wil afsluiten of een maandelijkse bijdrage wil doen zorgt bij het winkelend publiek en bezoekers voor overlast. Wij vinden dat er een einde moet komen aan de opdringerige manier van verkoop of werving.’

In 2015 stelde de Rotterdamse VVD al vragen aan het college over de overlast die in de binnenstad wordt ervaren. Tot op heden lijkt de situatie niet veranderd. Naast het Stationsplein, de uiteinden van de Beurstraverse en het Binnenwegplein lijken ook de Hoogstraat en Lijnbaan bijzonder geschikt te zijn voor het aanbieden van waren of een abonnement. Laan: ‘Werving voor goede doelen is bewonderingswaardig, mits dit met respect en gedoseerd naar mogelijke donateurs wordt gedaan. We willen geen Rotterdammers en bezoekers die slalommend door de winkelstraten moeten gaan om de verkopers of wervers te ontwijken.’

De liberalen vragen aan het college er een wijziging kan worden aangebracht in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In dit lokale reglement staat nu dat verkopers geen vergunning nodig hebben terwijl donatiewervers wel hierover dienen te beschikken. ‘Gelijke monniken, gelijke kappen. Wij stellen voor om een maximumaantal vergunningen te verlenen om zo het aantal verkopers en wervers in de Rotterdamse binnenstad terug te dringen. Het verblijf in Rotterdam moet tenslotte wel aangenaam zijn.’