Doorgroeiers onderwijs belemmerd door toelatingseis

Leerlingen die van het vmbo (mavo) door willen groeien naar de havo of nog verder, moeten hierbij niet belemmerd worden. Dat stellen de Rotterdamse VVD-raadsleden Simon Becker en Antoinette Laan. ‘Zij hebben het recht om meer uit zichzelf te kunnen halen. Als ze het vmbo- of havo-diploma in the pocket hebben kunnen zij wat ons betreft de uitdaging aangaan op een hoger niveau. De extra toelatingseis om een bepaald cijfermatig gemiddelde te hebben is wat ons betreft overbodig.’

De raadsleden vragen aan het college om in gesprek te gaan met de schoolbesturen in Rotterdam om te bekijken of de eisen om door te stromen kunnen worden versoepeld. De eis om gemiddeld een 6,8 te staan om verder te mogen naar een hoger schoolniveau kent vooral een financiële grondslag. Leerlingen die het niveau uiteindelijk niet aankunnen kosten de school tenslotte geld vanwege het lagere slagingspercentage. Laan: ‘De ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling moeten centraal staan, niet de financiën. Een puber die zich bewust wordt van de kansen die het onderwijs hem of haar kan bieden moet niet door beleidsmatige keuzes van een school worden belemmerd.  Als ze het niveau uiteindelijk niet aankunnen is het in ieder geval wel geprobeerd. Dat proberen wij juist aan te moedigen.'

De Rotterdamse VVD is verbaasd over de landelijke cijfers waaruit blijkt dat maar 46% van de vmbo-scholen loopbaanoriëntatie naar de havo faciliteert. Becker: ‘We zijn benieuwd naar de situatie in Rotterdam en hebben het college gevraagd om hiermee aan de slag te gaan indien te weinig scholen zich inzetten voor de doorgroeimogelijkheden van een leerling. Als een leerling het vmbo-diploma heeft behaald, dan heeft hij/zij bewezen de lesstof op dat niveau aan te kunnen. Als zij zelf de keuze maken om door te willen stromen naar de havo of uiteindelijk zelfs het vwo, dan is goede begeleiding naar een vervolgniveau essentieel voor zijn of haar ontwikkeling.’