'Roze maatjes' zitten noodgedwongen thuis

‘Verbijsterd,’ dat is wat ik ben na het lezen van krantenartikel waaruit blijkt dat vrijwilligers ter ondersteuning van LHBTI-ouderen thuis zitten, aldus VVD-raadslid Simon Becker. Vrijwilligers om LHBTI-ouderen te ondersteunen zitten noodgedwongen met de armen over elkaar omdat verpleeg- en verzorgingshuizen hun diensten niet promoten. ‘Homoseksuele ouderen kruipen vanwege het taboe terug in de kast. Dat kan anno 2017 nooit en te nimmer de bedoeling zijn.’

De Rotterdamse VVD heeft samen met Leefbaar Rotterdam een debat aangevraagd om opheldering te krijgen over de betreffende situatie. Becker: ‘In februari van dit jaar hebben wij al schriftelijke vragen gesteld over het keurmerk Roze Loper. Vier van de tachtig zorginstellingen in Rotterdam hebben dit keurmerk gekregen. Kortom, er is veel te weinig aandacht voor LHBTI-ouderen en dat moet wat ons betreft zo snel mogelijk veranderen.’ De vrijwilligers van onder andere stichting Mara dragen bij aan de acceptatie van homoseksualiteit waardoor de leefbaarheid voor hen verbeterd.