Drugssquad Rotterdam moet overlast tegengaan

De overlast door drugsgebruik en –handel in Rotterdam is toegenomen. 9,7% van de inwoners van de havenstad ervaren hevige overlast in de buurt waarin zij wonen. VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan: ‘De Rotterdammer moet zich veilig en vertrouwd voelen in de woonomgeving. Wietdampen en dealers op de hoek van de straat dragen niet bij aan dat gevoel. Dat moet wat ons betreft veranderen. De Rotterdamse VVD stelt voor om een drugssquad in het leven te roepen die als een soort vliegende brigade snelle interventies uitvoert bij meldingen over drugsoverlast.’

Rotterdam neemt de derde positie in op de lijst waaruit blijkt welke inwoners de meeste overlast ervaren van drugsgebruik en –handel. Hiermee laat het de andere vier grootste steden van Nederland ver achter zich. Laan: ‘Het is niet voor het eerst dat we aandacht vragen voor de drugsoverlast. Eerder dit jaar namen we zelf de proef op de som en reden we in een auto met Frans kenteken door de stad. Binnen een mum van tijd werden we aangesproken door de verkopers van roeswaar. Nadat we deze drugsrunners vriendelijk bedankt hadden, zijn de kentekens genoteerd. Deze hebben we overgedragen aan de burgemeester.’

De liberalen willen van het college weten waardoor en op welke locaties in Rotterdam de overlast is toegenomen. ‘Wat gaat het college doen om het woongenot van de Rotterdammers te verbeteren in de wijken waar de overlast het hevigst is? Dat is de vraag. Je wilt na een lange werkdag niet jouw straat inlopen om daar drugsgebruikers aan te treffen en vervolgens het vensterraam moeten sluiten om de geur van wiet niet in de gordijnen te laten trekken. Dat is namelijk wel hoe het er in bepaalde buurten aan toegaat. Een drugssquad moet voor de inwoners een hulplijn zijn waardoor zo snel mogelijk korte metten kan worden gemaakt met de veroorzakers van de overlast,’ aldus Laan.