Geld terug voor reizigers Hoekse Lijn

Reizigers die momenteel afhankelijk zijn van het vervangend busvervoer op de Hoekse Lijn betalen meer dan nodig is. In enkele gevallen is het goedkoper om met contant geld te betalen dan met de ov-chipkaart. VVD-raadslid Jan-Willem Verheij: ‘Mag het een beetje meer zijn, reiziger? Nee, dat mag niet.’ De Rotterdamse VVD vindt dat de vervoersmaatschappij altijd de voordeligste reisvariant aan haar klanten moet adviseren. ‘Dat is op dit traject niet altijd gebeurd waardoor reizigers op kosten zijn gejaagd. We vragen aan het college om dit te stoppen en of de reizigers het teveel betaalde bedrag terug kunnen krijgen.’

Een reiziger uit Schiedam voelt zich opgelicht omdat hij drie maanden dagelijks 2,76 euro te veel betaalde op het traject Schiedam-Hoek van Holland. Sinds de RET het traject exploiteert zouden de kosten uit de pan rijzen. Waar voorheen 99 euro voldoende was voor een maandkaart moet er nu 235 euro betaald worden. Verheij: ‘Er zou door de RET geadviseerd zijn om het duurdere abonnement te nemen terwijl het reizen ook goedkoper kan zijn, namelijk door middel van contant betalen. De reizigers hebben al last van de vertraagde ingebruikname van de Hoekse Lijn en zijn daardoor genoodzaakt om met vervangend busvervoer te reizen. Als dan blijkt dat het reizen dan ook nog duurder is, kan ik me voorstellen dat reizigers not amused zijn.’

De RET heeft inmiddels excuses aangeboden voor de omstandigheden maar de Rotterdamse VVD is van mening dat restitutie op zijn plaats zou zijn. ‘Het teveel betaalde geld moet terug naar de reiziger en voortaan zal het voordeligste reisalternatief geadviseerd moeten worden. Dat gebeurt in de luchtvaart, dus wat ons betreft ook bij onze regionale vervoersmaatschappij. De reiziger mag dat verwachten,’ aldus Verheij.