VVD pleit voor regionale aanpak illegale prostitutie

Illegale prostitutie komt steeds vaker voor in de buurgemeenten van Rotterdam. De Rotterdamse VVD stelt daarom een regionale aanpak voor. Fractievoorzitter Antoinette Laan:

‘Het college pakt het probleem van illegale prostitutie niet aan, maar verschuift het naar de buren. Wij denken dat een regionale aanpak van illegale prostitutie effectiever is om mensenhandel tegen te gaan en de veiligheid van de sekswerker te waarborgen. Ook voorkomt het een terugkeer van de bijkomende criminaliteit op de lange termijn.’

De Stichting Opvang Hulpverlening Prostitutie en slachtoffers Mensenhandel (SHOP) waarschuwt voor een ’waterbedeffect’. Laan:

‘De criminaliteit verdwijnt namelijk niet écht. Kleinere omliggende gemeenten hebben niet altijd de middelen om illegale prostitutie en de mensenhandel en uitbuiting die hiermee gepaard gaat aan te pakken. Samen sta je sterker. De illegale pooier kan zich nu verplaatsen van Rotterdam naar Vlaardingen. Hij huurt een nieuw huis en gaat daar vrolijk verder. Met regionaal beleid bemoeilijken we hem om zich te vestigen in de regio en voorkomen we zijn terugkeer op de lange termijn. Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker.’

Daarnaast vindt de Rotterdamse VVD dat het college de drempels op de weg naar de legale prostitutie moet wegnemen.

‘Hiermee help je niet alleen een prostituee om uit het criminele circuit te stappen, maar beperk je ook de overlast van criminaliteit die illegale prostitutie vaak met zich meebrengt. Het is in Rotterdam voor iemand toegestaan om in zijn of haar huis geld te verdienen met seks, mits de decibellen binnen de perken blijven. Het is daarentegen verboden om vrouwen of mannen te misbruiken, of een bordeel te gebruiken als mantel voor drugshandel. Ons voorstel pakt de crimineel uit het tweede scenario nog steeds hard aan en helpt de persoon uit het eerste scenario op weg naar legaliteit,’ stelt Laan.