'Festivalisering' vraagt om update evenementenbeleid

Het gedateerde evenementenbeleid van Rotterdam moet worden aangepast, aldus de Rotterdamse VVD. Het beleid dateert uit 2010 en is niet ingesteld op de huidige ‘festivalisering’ in de stad. VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan

‘Het aantal grootschalige evenementen in onze stad is de afgelopen jaren met een derde gegroeid. Dat maakt Rotterdam dé festivalstad van Nederland. Wij zijn trots op de toonaangevende evenementen die de stad karakter geven. We moeten alleen niet vergeten om ook aan de buren te denken. Als je thuis een feestje viert, stop je ook een briefje bij de buren in de bus.'

Op 30 augustus bespreekt de gemeenteraad van Rotterdam de evaluatie van het evenementenbeleid. De VVD wil voorstellen om festivals voldoende te spreiden en de overlast voor omwonenden tot het minimum te beperken. Draagvlak van de omwonenden is noodzakelijk voor het succes van een volgende editie.

‘Wij begrijpen heel goed dat de ene omwonende de andere niet is en dat bijvoorbeeld de muziekvoorkeur het verschil maakt tussen overlast óf genot. Vandaar dat wij de discussie zuiver willen voeren en het dus willen hebben over locatie, decibellen en bereikbaarheid. Op deze manier kunnen we ook voorkomen dat Rotterdam de grote, boze gemeente is die de stekker uit een geluidsbox moet trekken,' aldus Laan.

De Rotterdamse VVD wil ook weten of er betere afstemming nodig is met de politie. Deze zomer kondigde de gemeente Rotterdam een festivalstop aan omdat de politie vanwege de capaciteit de veiligheid niet kon garanderen. Laan:

‘Veiligheid boven alles. De politie doet er alles aan om het feestje voor jou en mij veilig te houden. De gemeente moet een planning opstellen van terugkerende evenementen zoals het Zomercarnaval en mogelijke evenementen zoals de huldiging van Feyenoord. Niet alleen de gemeente maar ook de politie en de organisatoren weten op deze manier waar ze aan toe zijn. Zo kunnen we er met z'n allen een feestje van maken.'