Op bezoek bij de ondernemer

De Rotterdamse VVD gaat de komende maanden langs bij ondernemers om erachter te komen waar zij zoal tegen aan lopen. VVD-raadslid Jan-Willem Verheij:

‘Er zijn veel overbodige regels voor bedrijven die wat ons betreft per direct afgeschaft kunnen worden. Een leuk voorbeeld: een parasol van een horeca uitbater mag maar voor 1/3 bedrukt zijn met een logo van een drankmerk. De gemeente zou zich hier niet mee moeten bezighouden. In plaats daarvan moet de gemeente ondernemers helpen om te kunnen doen waar ze goed in zijn: ondernemen.'

In 2015 heeft de VVD al een initiatiefvoorstel ingediend dat ‘blending’ faciliteert. Hierdoor kunnen ondernemers vaker horeca en retail combineren. Op de West-Kruiskade is een succesvolle proef afgerond.

‘Wij denken dat er nog veel meer verbetert kan worden aan het gemeentebeleid. Ondernemers zien overal kansen in en dat brengt vernieuwing met zich mee. De stad profiteert daar uiteindelijk van. Wij vinden het dan ook niet meer dan logisch om juist met deze hardwerkende Rotterdammers in gesprek te gaan en samen met hen te zoeken naar oplossingen,’ aldus Verheij.

In de maanden september en oktober neemt de VVD een enquête af onder de ondernemersverenigingen en individuele ondernemers in Rotterdam. Naast overbodige regels zal de enquête kijken naar verbeterpunten voor het contact tussen de gemeente en de ondernemers. Verheij:

‘Ondernemers die wij al hebben gesproken geven aan dat ze soms helemaal geen reactie van de gemeente. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een vergunning. Dit kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Via deze enquête komen we erachter hoe groot deze problemen zijn en wat wij kunnen doen om de ondernemer in Rotterdam te helpen.’

De enquête is hier online in te vullen.