VVD: Maak 'Appen' met gemeente mogelijk

De Rotterdamse VVD wil dat de gemeente een proef start met het gebruik van WhatsApp als communicatiemiddel. Het doel hiervan is de dienstverlening aan de Rotterdammer te verbeteren. Fractievoorzitter Antoinette Laan:

‘Bijna iedereen gebruikt dagelijks WhatsApp. Waarom is het dan nog niet mogelijk om een vraag via WhatsApp aan de gemeente Rotterdam te stellen? De inwoners van gemeenten die dit communicatiemiddel gebruiken zijn razend enthousiast omdat ze binnen 5 minuten een reactie krijgen.’

‘Hoi, tot wanneer zijn er wegwerkzaamheden op de Nieuwe-Binnenweg?’ zou volgens Laan zomaar een vraag kunnen zijn die via WhatsApp beantwoord kan worden.

‘WhatsApp is makkelijk in gebruik. Je hoeft geen ingewikkeld keuzemenu te doorlopen of een e-mail op te stellen. Voor eenvoudige vragen is de app bijzonder geschikt.’

Inmiddels hebben 65 Nederlandse gemeenten WhatsApp geïntroduceerd als communicatiemiddel. 91% van de gemeenten is positief over dit middel. Ook steden zoals Amsterdam, Den-Haag en Utrecht maken gebruiken van de app. Deze steden geven aan dat uitbreiding van personeelscapaciteit niet nodig is, omdat het sturen van een App’je gewoonweg eenvoudig is. Laan:

‘We moeten als gemeente communiceren via de kanalen die de Rotterdammers ook gebruiken. Rotterdam scoort momenteel niet altijd even goed als het gaat om communicatie. In ruim een derde van de gevallen belt de gemeente te laat terug. Met het gebruik van WhatsApp willen wij de dienstverlening aan de Rotterdammer verbeteren.’

Zie de schriftelijke vragen in de bijlage.