Schiekadeblok biedt kans voor innovatieve wolkenkrabbers

© Romero & Bingham-Hall

Als het aan de Rotterdamse VVD ligt worden de plannen voor het Schiekadeblok weer uit de ijskast gehaald. VVD-raadslid Jan-Willem Verheij:

‘De stad heeft behoefte aan meer woningen en deze A-locatie is daarvoor zeer geschikt. Wolkenkrabbers ‘nieuwe stijl’ bieden ruimte voor een zogenaamde ‘verticale stad’. Rotterdam is de stad van architectuur. Op deze locatie kan een icoon van formaat verreizen. In een verticale stad kunnen mensen niet alleen werken en wonen, maar ook een hapje eten, hun boodschappen doen en wandelen in een park. De Rotterdammer heeft recht op zo’n ontwikkeling op dit stuk grond waar de gemeente nu al meer dan 50 miljoen aan belastinggeld in heeft gestoken. Dit geld willen wij niet in rook op laten gaan.”

De plannen voor het Rotterdam Central District waren ambitieus. De crisis gooide echter roet in het eten waardoor nieuwbouw niet van de grond kwam. Daarom heeft de gemeenteraad destijds gekozen voor tijdelijke invulling van de huidige bebouwing om leegstand en verloedering te voorkomen.

‘Nu moeten we deze ambitie weer oppakken. Het hoeft niet alleen maar een kantorenlocatie te worden zoals eerder de bedoeling was. Kijk naar het Royal Park Hotel in Singapore of de Bosco Verticale in Milaan, daar worden de nieuwe woningen omringd door groen, winkels en horeca in en zelfs op de gebouwen. Daarnaast kun je in dit soort verticale steden je auto kwijt, sporten of zelfs naar de bioscoop. Ideaal! Daar willen wij dan ook volop op inzetten zodat het een aanwinst is voor de stad,’ aldus Verheij.

Rotterdam groeit en daarmee is de woningmarkt in de Maasstad krapper dan ooit. De afgelopen jaren zijn veel te weinig woningen gebouwd om aan de enorme vraag te kunnen voldoen. Verheij:

‘De gronden van het Schiekadeblok zijn van de gemeente en op deze plek kunnen meer dan 1.000 woningen gerealiseerd worden, inclusief de faciliteiten die de nieuwe bewoners in de wijk willen hebben. Als we de oude gebouwen laten staan kost het de Rotterdammers een flinke bak geld en laten we een unieke kans liggen. De initiatieven die in het gebied zijn ontstaan kunnen wat ons betreft op een nieuwe plek in de buurt verder of zelfs ingetekend worden in het nieuwe plan.’