Trouwambtenaar moet gedwongen huwelijk kunnen melden

Het signaleren en melden van huwelijksdwang is essentieel om Rotterdamse vrouwen in een kwetsbare positie te beschermen. De Rotterdamse VVD wil dat duidelijker wordt waar trouwambtenaren verdachte situaties kunnen melden. VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan:

‘In Rotterdam beslis je zelf met wie je trouwt. Dwang op de huwelijksboot hoort niet en is daarom ook verboden. Als bij een trouwerij blijkt dat er geen volmondig ‘Ja, ik wil.’ is gezegd, dan moet het mogelijk zijn om het huwelijk niet door te laten gaan.’

In 2015 diende de VVD een voorstel in genaamd ‘Iedere vrouw in Rotterdam leeft in vrijheid’. Hierin zijn handvaten gegeven aan hulpverleners om gedwongen huwelijken te signaleren en te melden. Laan:

‘Niet alleen hulpverleners vangen signalen van huwelijksdwang op. Het komt ook voor dat de ambtenaar van de burgerlijke stand merkt dat de ring niet met alle liefde om de vinger wordt geschoven. Zodra dit gebeurt, moet de trouwambtenaar zijn of haar verhaal kwijt kunnen en zullen er vervolgstappen gezet moeten worden.’

De staatssecretaris van Veiligheid en Justitie heeft aangegeven dat het beroepsgeheim geschonden mag worden om het probleem van gevangenschap in een huwelijk aan te kunnen pakken. Gemeenten hebben sinds 2014 de mogelijkheid om een meldcode op te stellen om vreemde situaties tijdens de geloften te signaleren.

‘We willen weten of Rotterdam zo’n meldcode heeft en wat het college gaat doen om het beter onder de aandacht te brengen. Het uiteindelijke doel is om geen enkele vrouw in Rotterdam opgesloten te laten zitten in een onvrijwillig huwelijk. Het is 2017, daarin beslist iemand volledig zelf met wie hij of zij zoent, samenwoont of trouwt,’ zegt Laan.