Buurtoverlast terugdringen noodzakelijk

De helft van de Rotterdammers ervaart veel buurtoverlast. De stad scoort slecht in vergelijking met andere grote steden. Dat blijkt uit cijfers van het CBS over het jaar 2016. VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan vindt dit een verontrustende zaak:

‘Rondslingerend afval, overlast door drugshandel en –gebruik, rondscheurende en toeterende auto’s, agressieve buurtbewoners. Het zijn vormen van overlast die Rotterdammers maar al te goed kennen. Buurtoverlast verstiert het woonplezier en veiligheidsgevoel behoorlijk. Daar moeten nu eindelijk eens maatregelen tegen genomen worden.’

De Rotterdamse VVD wil meer duidelijkheid over buurtoverlast in de stad. Laan:

‘Je niet op je gemak voelen in je eigen buurt is dramatisch. Ondanks het ‘Actieplan Woonoverlast’ dat het college uitvoert, staat Rotterdam er nog steeds slecht voor. Wij willen weten waar de overlast in de stad het hardnekkigst is en waarom de aanpak nog onvoldoende lijkt te werken. Het aantal instrumenten moet uitgebreid worden. Daar zetten wij ons de afgelopen jaren hard voor in.’

Dit jaar heeft de VVD meerdere initiatieven voorgesteld om de overlast terug te dringen. Laan:

‘Op initiatief van de VVD is er een Aso-wet gekomen. Met deze wet kunnen bewoners die het woongenot in een wijk doorlopend vergallen, aangepakt worden. Om drugsoverlast in wijken tegen te gaan hebben wij een drugssquad voorgesteld. Een vliegende brigade van de politie en gemeente die direct in buurten kan ingrijpen bij drugsoverlast. Wij zijn blij dat het college het idee van een flying squad omarmd voor de vermindering van overlast. Ook heeft de VVD voorgesteld om mensen die afval dumpen in het zicht van een camera worden opgespoord met de beelden. Deze week kregen wij te horen dat het college daar geen werk van wil maken. Onbegrijpelijk. Woonoverlast is een hardnekkig probleem. Elke maatregel die dit kan terugdringen moet genomen worden.’