VVD: Leer Rotterdamse kinderen programmeren

Iedere dag werken Rotterdamse leerlingen aan hun toekomst. Op welke school en welk niveau je ook zit, het onderwijs moet je voorbereiden op de samenleving van morgen. VVD-raadslid Simon Becker pleit voor onderwijs dat aansluit bij een steeds meer digitale samenleving:
‘Het is belangrijk dat wij kinderen vertrouwd maken met digitale vaardigheden en programmeren. Naast het klassieke lezen, schrijven en rekenen is het begrijpen van ‘computertaal’ cruciaal om straks mee te kunnen doen in de samenleving. Rotterdam moet de eerste stad van Nederland worden waar ieder kind leert programmeren. Dit sluit aan op de doelstelling van de VVD om van Rotterdam de startup-hoofdstad te maken.’
Het is niet alleen belangrijk wat je leert, maar ook waar en hoe je leert. Becker:
‘Rotterdamse scholieren moeten het onderwijs kunnen krijgen dat bij hen past en op een school terecht kunnen waar zij zich prettig voelen. Ouders, kinderen en jongeren weten het beste wat bij hen past. Zij moeten daarom altijd kunnen kiezen voor een school van hun voorkeur. De VVD vindt dat scherp moet worden toegezien dat scholen zich aan de regels over vrije schoolkeuze houden.’
De Rotterdamse VVD maakt zich naast de vrije schoolkeuze ook hard voor doorgroeien in het onderwijs. Becker stelt:
‘Iedere leerling heeft het recht om het maximale uit zijn of haar schoolcarrière te halen. In Rotterdam moeten we jongeren aanmoedigen om door te groeien. Heb je bijvoorbeeld een vmbo-diploma, dan mag je de uitdaging op de havo aangaan. Scholen horen dan geen extra toelatingseisen te stellen, maar de deuren wagenwijd open te zetten. Je behaalde diploma is wat ons betreft je toelatingsbewijs om door te stromen.’