Duidelijkheid nodig over risico’s straalgrit

© Rick Ligthelm

De Rotterdamse VVD wil duidelijkheid over de gezondheidsrisico’s van het gebruik van straalgrit bij werkzaamheden in de stad. Vorige week vrijdag bleek er asbest te zitten in dit middel. Het is onder andere gebruikt om verf en roest van de Willemsbrug te halen. VVD-raadslid Simon Becker:

‘Prioriteit is de gezondheid van de Rotterdammers. Het college moet de bewoners van het Noordereiland zo snel mogelijk inlichten over de gezondheidsrisico’s die het gebruik van het middel met zich meebrengt. Dan weten zij waar ze aan toe zijn. Ook willen wij weten of op andere locaties in Rotterdam dan de Willemsbrug ook het middel gebruikt is.’

Becker vraagt zich af hoe het überhaupt mogelijk is dat er een middel is gebruikt waar asbest in zit. Naar aanleiding van een brief van de bewoners van het Noordereiland stelt hij:

‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Wat is er waar en wanneer gebruikt? Dit zijn de vragen die bewoners rondom de Willemsbrug hebben. Wij vragen daarom aan de wethouder om in gesprek te gaan met de bewoners. Op die manier kunnen zij al hun vragen stellen. Hopelijk blijkt uit die antwoorden dat de bewoners weer met een gerust hart kunnen gaan slapen,’

Sinds asbest in het straalgrit is gevonden, komen er steeds meer meldingen binnen van plekken in Nederland waar straalgrit is gebruikt. In de Rotterdamse haven is het middel ook gebruikt.

‘Wij willen precies weten waar en wanneer in Rotterdam het middel is gebruikt. We willen dat het college een pro-actieve houding aanneemt en deze plekken in kaart brengt. Dan weet elke Rotterdammer waar hij of zij aan toe is,’ aldus het raadslid.