Adviseer ondernemers over gebruik camerabeelden

De Rotterdamse VVD stelt voor om ondernemers te adviseren over het gebruik van bewakingscamera’s. De helft van de opnamen die in winkels met bewakingscamera's worden gemaakt, is onbruikbaar bij de opsporing van overvallers en winkeldieven. VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan:

‘De gemeente kan tijdens De week van de Veiligheid ondernemers adviseren over het plaatsen camera’s. Niets is frustrerender dan beelden waarop de crimineel onherkenbaar is. Als de gemeente een handje kan helpen, waar we allemaal mee gediend zijn, dan moeten we dat niet aan ons voorbij laten gaan.’

De beelden zijn in veel gevallen niet bruikbaar vanwege korrelig beeld, slechte belichting of verkeerde plaatsing. Laan:

‘De grootste nachtmerrie lijkt mij dat je als ondernemer te maken krijgt met een overval. Een gek komt jouw winkel binnen en meent spullen mee te nemen die niet van hem of haar zijn. Als de camerabeelden goed zijn, kunnen ze dienen als bewijs. Dat verhoogt de kans op een slaapplek voor de crimineel, achter slot en grendel wel te verstaan.’

De VVD pleit ervoor om camera-instructies op te nemen in het Keurmerk Veilig Ondernemen. Dit keurmerk is een landelijk instrument dat tot doel heeft de samenwerking tussen politie, gemeente en ondernemers vorm te geven.

‘De Week van de Veiligheid is een geschikt moment om het gebruik van kwalitatief goede camera’s onder de aandacht te brengen bij het uitreiken van de keurmerken. Met kleine aanpassingen hebben de camera’s niet alleen een opsporende, maar ook een afschrikkende werking. De boef mag dan lachen naar het vogeltje, hopelijk is dat dan wel voor het laatst,’ aldus Laan.