VVD wil mobiele flitscamera's tegen verkeersaso's

Het is een bekend beeld: Uitslovers die met een hoop kabaal langs terrassen scheuren om indruk te maken op voetgangers en terrasbezoekers. VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan ergert zich mateloos aan dit gedrag:

‘Straten zoals de Nieuwe Binnenweg veranderen regelmatig in showparades. Automobilisten menen dat hun GTI of AMG gezien en gehoord moet worden. Niet alleen zijn piepende banden, brullende motoren en onnodig getoeter irritant, het door de straten scheuren is bovendien hartstikke gevaarlijk. Daar moet een einde aan komen.’

Als je als voetganger op de Meent, de Witte de Withstraat, Nieuwe Binnenweg of de West-Kruiskade even niet oplet, dan is de kans groot dat je van de sokken wordt gereden door iemand die denkt familie van Max verstappen te zijn. Laan:

‘Helaas kunnen de politie en handhavers niet altijd ter plaatse zijn voor een heterdaad. Daarom stellen wij voor om in de stad gebruik te maken van mobiele flitscamera’s. Rijd je te hard in een drukke straat? Dan kun je wat de VVD betreft een prent op je deurmat verwachten. Door de camera’s met regelmaat te verplaatsen en onopvallend op te stellen, behoud je een verrassingseffect en kun je een groot deel van de stad veiliger maken.’

De gemeente Rotterdam is gestart met een 10-puntenplan tegen asociaal verkeersgedrag. Hierin staat onder andere dat vier keer per jaar een ‘hufterfuik’ wordt ingericht op een vooraf onbekende plek. De VVD wil de mobiele camera’s toevoegen aan het plan aangezien deze het gehele jaar actief zijn.

‘Wegpiraten die lak hebben aan de veiligheid van anderen op straat moeten de pijn in de portemonnee voelen. Als je denkt dat het stoer is om nog een rondje te maken en weer langs de winkeliers te crossen, dan worden het twee boetes. Door verkeershufters te flitsen en beboeten gaat de lol er snel af en kan de voetganger weer rustig oversteken’, aldus Laan.

De Rotterdamse VVD zal tijdens de behandeling van de begroting een motie indienen om een experiment te starten met het gebruik van mobiele flitscamera's.