Zet DNA in om auto-inbraken te voorkomen.

De Rotterdamse VVD wil kunstmatig DNA inzetten om auto-inbraken tegen te gaan. In 2016 vonden er in Rotterdam 5706 auto-inbraken plaats. ‘Veel te veel’, vindt fractievoorzitter Antoinette Laan:

‘Je moet ervan uit kunnen gaan dat anderen van je spullen afblijven. Gebeurt dit niet, dan zorgt chemisch DNA ervoor dat gestolen spullen makkelijk gekoppeld kunnen worden aan de rechtmatige eigenaar. Hierdoor is het een stuk minder aantrekkelijk om een auto te stelen of om in te breken. Een uitstekende oplossing dus!’

In Sliedrecht heeft al een experiment plaatsgevonden met chemisch DNA. Hier is het aantal auto-inbraken met 81 procent gedaald. Laan:

‘Dit zijn cijfers die wij ook in Rotterdam willen zien. Inbraak of diefstal zorgt voor een onveilig gevoel. Daarnaast geeft het ook veel overlast omdat je aangifte moet doen en een nieuwe auto moet kopen of de schade herstellen. Het DNA kun je gemakkelijk aanbrengen op je auto en de onderdelen. Dit in combinatie met waarschuwingsborden in de straat vergroot de veiligheid in de wijk en voorkomt een hoop gedoe.‘

De VVD stelt voor om het experiment te starten in Hillegersberg. Vorig jaar vroeg de VVD al aandacht voor de grote hoeveelheid auto-inbraken in deze wijk. Recente gesprekken met de bewoners tonen aan dat het aantal inbraken een groot probleem blijft:

‘Afgelopen weekend zijn we in gesprek gegaan met de bewoners van Hillegersberg. Een probleem dat telkens terugkwam in de gesprekken was de hoeveelheid auto-inbraken. Deze wijk lijkt ons daarom een goede wijk om dit experiment te starten. Bij succes kan het in heel Rotterdam worden ingezet,’ aldus Laan.

De Rotterdamse VVD zal tijdens de behandeling van de begroting een motie indienen om een experiment te starten met het gebruik van chemisch DNA als middel tegen autoinbraken.