VVD: schone lucht met fijnstoffilters in parkeergarages

De Rotterdamse VVD wil fijnstoffilters in parkeergarages inzetten om de lucht bij parkeergarages schoner te krijgen. Deze filters worden al gebruikt in Eindhoven, Weert en Venlo. Hier kunnen ze het fijnstofgehalte in de directe omgeving tot wel 50 procent terugdringen. Raadslid Jan-Willem Verheij:

‘Tijdens de spits ontstaan er enorme files in en rondom parkeergarages. Dit zorgt voor veel uitlaatgassen op één plek. Een filter in de garage vangt het fijnstof op en maakt zo de lucht schoner. Dat draagt direct bij aan betere luchtkwaliteit in het centrum.’

De VVD wil als experiment in twee gemeentelijke parkeergarages deze filters plaatsen. Bij succes kan dit worden uitgebreid. Verheij:

‘De filters die wij willen inzetten vangen het fijnstof op uit de lucht en zorgen ervoor dat deze aan een plaat blijven plakken. Onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven laat zien dat dit niet alleen voor een gezondere lucht zorgt in de garages zelf, maar ook daarbuiten. Dit zijn maatregelen waar de Rotterdammer écht wat aan heeft.’
‘Maatregelen die het college tot nu toe heeft genomen om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren hebben tot weinig resultaten geleid. Juist innovatieve maatregelen en niet het pesten van auto’s werpen hun vruchten af. Eerder hebben wij al gezorgd voor een sloopregeling voor oude auto’s en gratis P+R’s. Nu willen we door middel van filters en uitbreiding van P+R’s aan de rand van de stadzorgen voor schonere lucht in Rotterdam,’ aldus Verheij.

De Rotterdamse VVD zal tijdens de behandeling van de begroting een motie indienen om een experiment te starten met het gebruik fijnstoffilters in parkeergarages.