Oplossing nodig voor tekort ambulancepersoneel.

De Rotterdamse VVD heeft een debat aangevraagd over het tekort aan ambulancepersoneel in Rotterdam. Wij willen dat het college snel op zoek gaat naar een oplossing. Fractievoorzitter Jan-Willem Verheij:

‘Er staan nu 28 vacatures open bij de ambulancedienst. Dit is veel te veel. Ambulancebroeders en zusters moeten de gaten die in de roosters vallen nu opvangen en overwerken. Zij zetten zich dag en nacht in voor onze gezondheid en om onze levens te redden. Hen nog meer laten werken is niet de oplossing. We willen van de burgemeester weten hoe hij de vacatures zo snel mogelijk gaat invullen.’

Door het tekort aan personeel zijn er per dag drie tot vijf ambulances minder inzetbaar. Hierdoor kunnen ambulances niet altijd binnen 15 minuten ter plaatse zijn. Reden om aan de bel te trekken, vindt Verheij:

‘Mensen worden boos op het ambulancepersoneel omdat ze later ter plaatse zijn vanwege het personeelstekort. Dit zorgt voor een enorme werkdruk, terwijl we juist willen dat zij kunnen doen waar zij goed in zijn: levens redden. We moeten het aantrekkelijker maken om in Rotterdam voor de hulpdiensten te gaan werken.’

Eerder heeft de VVD vragen gesteld over het tekort aan brandweervrijwilligers en politieagenten. Verheij:

‘Een tekort bij één dienst is een incident, maar als er bij alle diensten een tekort is, dan is er een structureel probleem. Dit zijn de helden van onze stad. We moeten er alles aan doen om er voor te zorgen dat meer mensen willen gaan werken voor onze hulpdiensten.’