VVD: Geen religieuze dienst in buurthuis van gemeente

In Rotterdam staan 48 ‘Huizen van de Wijk’ waar allerlei organisaties activiteiten kunnen organiseren voor bewoners. Deze door de gemeente bekostigde buurthuizen zijn een ontmoetingsplek voor de buurt. In een aantal van deze huizen worden religieuze bijeenkomsten gehouden. Dit is onacceptabel vindt VVD-raadslid Simon Becker:

‘De gemeente hoort seculier en neutraal te zijn. De gemeente hoort geen kerkdienst, vrijdagmiddaggebed of campagnebijeenkomst van een politieke partij te faciliteren.’
Bij de bijeenkomsten in een Huis van de Wijk hoort de deur voor alle Rotterdamse buurtbewoners open te staan. Becker:
‘In Nederland is iedereen vrij om religieuze en politieke bijeenkomsten te organiseren. Dit kan op allerlei locaties maar niet in een door de overheid aangeboden en de Rotterdammer betaald buurthuis.’
Tijdens een commissievergadering van de Rotterdamse gemeenteraad afgelopen woensdag is gediscussieerd over de religieuze bijeenkomsten in de Huizen van de Wijk. Becker trekt zijn conclusies:
‘In Nederland hebben wij een scheiding van Kerk en Staat. Het college moet daarom per direct een einde maken aan religieuze bijeenkomsten in Huizen van de Wijk.’