VVD: Voorkom tekort ambulances jaarwisseling

De Rotterdamse VVD wil er zeker van kunnen zijn dat er genoeg hulpverleners beschikbaar zijn tijdens de jaarwisseling. Op initiatief van de VVD ging de gemeenteraad in debat met de burgemeester over het tekort aan ambulancebroeders en zusters. Fractievoorzitter Jan-Willem Verheij:

‘Tijdens Oud en Nieuw wordt het maximale gevraagd van de hulpdiensten. Het is druk op straat. Mensen drinken een biertje en steken vuurwerk af. Er kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. De hulpdiensten zorgen ervoor dat wij dan veilig zijn. Door een tekort aan ambulancepersoneel in Rotterdam staat de hulpverleners extra onder druk. Dit mag niet tot gevaren leiden. Rotterdammers moeten op een ambulance kunnen rekenen als zij die nodig hebben.’
In het debat zegde de burgemeester toe werk te maken van het terugdringen van het personeelstekort. Verheij:
‘Het is goed dat de burgemeester aan de slag gaat, maar Oud en Nieuw is al over een maand. Bij noodsituaties op een gewone dag lukt het de hulpverleners nog om binnen een kwartier ter plaatse te zijn, maar de druk is hoog. Gaat dit ook lukken wanneer de 112-telefoon roodgloeiend staat tijdens de jaarwisseling?’
Verheij roept op om voldoende ambulances veilig te stellen voor Oud en Nieuw:
‘De voorbereiding op de jaarwisseling is bij de hulpdiensten al in volle gang. Op een van de drukste momenten in het jaar mogen geen problemen ontstaat door het personeelstekort. Samenwerking met ambulancediensten uit andere regio’s is nodig om te zorgen dat de jaarwisseling niet alleen een prachtig maar ook veilig feest wordt in Rotterdam.’