Plan voor hoogbegaafd onderwijs dankzij VVD

De Rotterdamse VVD wil meer aandacht voor het onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Raadslid Simon Becker:

‘Er zijn momenteel te weinig mogelijkheden voor hoogbegaafde kinderen in het Rotterdamse onderwijs. Kinderen moeten soms naar school in andere gemeenten omdat zij hier niet terecht kunnen. Niet iedereen kan zich dat veroorloven. Daarom willen wij graag een plan zien die dit probleem aanpakt.’

Er wordt vaak vergeten dat ook hoogbegaafdheid een belemmering kan vormen in het onderwijs, aldus Becker:

‘We besteden terecht veel aandacht aan kinderen met leerproblemen. Toch wordt vaak vergeten dat ook veel hoogbegaafde kinderen extra aandacht nodig hebben. Zij vinden school soms saai of vinden geen aansluiting bij andere kinderen. Zij hebben een uitdaging nodig om de waarde van het onderwijs in te zien. Een grote stad als Rotterdam hoort genoeg faciliteiten te hebben om deze kinderen passend onderwijs te bieden.’

Het VVD-raadslid vindt dat de talenten van hoogbegaafde kinderen nog te vaak niet worden benut. Met een plan kan dit voorkomen worden. Becker:

‘Als een hoogbegaafde leerling op zijn of haar eigen tempo kan werken, dan blijft leren leuk. Het is zonde wanneer zulke slimme kinderen niet gemotiveerd zijn om verder te leren.’