VVD wil opheldering over vertraging Hoekse Lijn

De Rotterdamse VVD wil dat het college vaart maakt met de oplevering van de Hoekse Lijn. Dinsdag 5 december liet het dagblad Metro weten dat de Hoekse Lijn mogelijk pas gereed is in april 2018. ‘Veel te laat,’ vindt fractievoorzitter Jan-Willem Verheij.

‘De bewoners van Hoek van Holland worden keer op keer teleurgesteld door dit college. De nieuwe metrolijn had nu al in gebruik moeten zijn. Ook het vervangend vervoer is ontoereikend. In de spits zijn er onvoldoende plekken in de bus. Wij willen weten waarom er nu wéér vertraging is opgelopen.’

Eerder dit jaar liet de wethouder weten dat de metrolijn niet in september 2017 maar in februari 2018 klaar zou zijn. Ook dit blijkt niet haalbaar. Verheij wil duidelijkheid voor de bewoners en reizigers:

‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Hoe kan het dat poortjes nog niet voldoende getest zijn en dat de Hoekenezen nu nog langer op goed vervoer moeten wachten? Er is een duidelijkere communicatie over de voortgang nodig richting de bewoners en de reizigers.’

De Rotterdamse VVD heeft al eerder vragen gesteld over de vertraging en de opzet van de metrolijn.

‘Dit is een dossier dat de Rotterdamse VVD aan het hart gaat. Zo hebben wij ons altijd ingezet voor een ongelijkvloerse kruising. Een ongelijkvloerse variant scoort immers velen malen beter op het gebied van spoorveiligheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Straks kruist de metro gelijkvloers de Strandweg. Deze weg ligt in een woonwijk met jonge gezinnen. Dit vinden wij onverstandig’, aldus de fractievoorzitter.