Maak Rotterdam klaar voor de toekomst

Rotterdam groeit. Steeds meer mensen komen wonen en werken in Rotterdam. De VVD is van mening dat er snel een plan moet komen voor de verdeling van de schaarse ruimte in de stad. Raadslid Pascal Lansink-Bastemeijer:

‘In een stad wonen, werken en leven mensen op dezelfde plek. Terwijl de een nog staat te dansen in de club, is de ander op weg naar zijn of haar werk. Dat is niet erg in een dorp waar je huis wat verder van het café ligt, maar kan wel tot frustraties leiden in een stad met veel hoogbouw als Rotterdam. Als je om 6 uur moet opstaan, wil je niet in de nacht wakker gehouden worden door feestvierders op een terras. Wij willen daarom dat de wethouder met een plan komt zodat dit soort tegenstrijdige belangen beter afgewogen kunnen worden.’

In het centrum worden in de komende jaren veel nieuwe woontorens gebouwd. Lansink-Bastemeijer:

‘Een goede ontwikkeling. Er is veel behoefte aan woningen. Tegelijkertijd willen we een bruisend uitgaanscentrum waar je tot laat wat kunt drinken. Een levendig uitgaanscentrum zorgt daarnaast voor de zo belangrijke lokale werkgelegenheid. Het is daarom niet zomaar een kwestie van lukraak nieuwe bestemmingen ontwikkelen, maar nadenken over hoe wij willen dat onze stad er in de toekomst uitziet. Zorg bijvoorbeeld voor een laag met kantoren of parkeerplekken tussen de cafés en appartementen. Kijk naar een mogelijkheid voor een park op het dak. Zo gebruik je de schaarse ruimte optimaal.’

Met de groeiende populariteit van Rotterdam staan we voor een grote klus volgens Lansink-Bastemeijer:

‘Het gaat goed met de stad. Dat moeten we zo houden. De balans tussen een bruisend stadsleven en een prettige woonstad is belangrijk. De wethouder heeft ons toegezegd begin 2018 met een plan over ruimteconcurrentie te komen. Dit is hard nodig om het meest uit onze beperkte ruimte te halen.’