Dankzij VVD onderzoek naar afvaltoerisme

Naar aanleiding van vragen van VVD-raadslid Pascal Lansink-Bastemeijer komt er een onderzoek naar afvaldumpingen in Nesselande. Lansink-Bastemeijer:

‘We zijn blij dat dit punt nu de aandacht van de wethouder heeft. Het onderzoek is een stap in de goede richting. Wij hopen dat hierdoor zo snel mogelijk een oplossing wordt gevonden voor de overlast.’
‘We hebben aan bewoners in Nesselande gevraagd wat er beter kan in hun wijk. Toen bleek dat de containers de hoeveelheid afval niet aankunnen. In buurgemeenten moeten mensen betalen per vuilniszak. Daarom kiezen zij voor de gratis containers in Rotterdam. Ondertussen puilen onze containers uit en betalen de Rotterdammers de rekening van de buren. Het onderzoek zal dit probleem beter in kaart brengen waardoor we het kunnen oplossen,’ aldus het raadslid.

Overal in de stad zijn containers te vaak vol stelt Lansink-Bastemeijer:

‘Uit heel Rotterdam krijgen wij signalen dat de afval- en papiercontainers vol zitten. Afvaltoerisme is dus niet het enige probleem. Je kunt niet van de Rotterdammer verwachten dat hij zijn afvalzak weer terug mee naar huis neemt als de container vol is. Dan staat de zak ernaast en moet hij straks een boete betalen. Dit moeten we voorkomen door óf meer containers te plaatsen óf containers vaker te legen.’