Duurzaamheid op z'n Rotterdams

De VVD pakt duurzaamheid in de stad op z’n Rotterdams aan: geen woorden maar daden. Dit benadrukte fractievoorzitter Jan-Willem Verheij gisteren tijdens de Groeneconferentie van het Milieucentrum Rotterdam. Verheij:

‘Als Rotterdam gaan we het wereldwijde klimaatprobleem niet oplossen. Wel kunnen we concrete stappen nemen in de goede richting. Dit is waar wij ons op richten. Geen symboolpolitiek, maar praktische oplossingen zoals CO2-opnemend groen en snellere fietsverbindingen.’
Daarnaast noemde tijdens de conferentie de fractievoorzitter enkele maatregelen die de VVD voorstelt om het milieu in Rotterdam verbeteren:
‘Files zijn enorm milieubelastend. Het verkeer in Rotterdam staat dagelijks muurvast. Juist stilstaande auto’s zorgen voor een hoge uitstoot van schadelijke stoffen. De beste oplossing is een verkeerscirculatieplan. Een grote stad als Rotterdam kan niet zonder zo’n plan. Op die manier rijden auto’s maar korter door de stad. Daarnaast worden dankzij een voorstel van de VVD straks de P&R’s van de stad uitgebreid. Dit biedt automobilisten een alternatief voor het doorrijden naar het centrum.

De VVD is tegen een milieuzone in de stad. Investeringen in het openbaar vervoer en de fietsvriendelijkheid van de stad vindt de fractievoorzitter een veel beter idee.

‘Rotterdam Zuid is nu slecht bereikbaar. Wij hebben een voorstel ingediend voor de aanleg van een metrolijn op Zuid. Hierdoor reist de Rotterdammer veel sneller van Zuidplein naar de Erasmus Universiteit of het Marconiplein. Daarnaast willen we meer fietsenstallingen bij het Centraal Station. Deze maatregelen zijn veel duurzamer dan de symboolpolitiek van de milieuzone.’