Intercitystation Schiedam behouden dankzij VVD

Schiedam Centrum blijft een intercitystation. Dat heeft de wethouder toegezegd na vragen van burgerraadslid Dave Boomkens.

‘Dit is een belangrijk knooppunt. In totaal maken er dagelijks zo’n 40.000 mensen gebruik van dit station. Deze reizigers komen uit Rotterdam-West, Hoek van Holland, waterweggemeenten en nog veel meer omliggende gemeenten. Het behoud van de intercitystop scheelt hen enorm veel reistijd,’ aldus Boomkens.

Naast het behouden van het intercitystation wil de VVD investeren in het spoor. Boomkens:

‘Tussen Rotterdam en Den Haag is het hartstikke druk tijdens de spits. Wij willen extra treinen inzetten op de huidige twee sporen. Er zijn vier sporen nodig. Op die manier kunnen intercity’s de sprinters passeren.’

Ook wil de VVD bedrijven als Uber of Lyft inzetten in gebieden waar niet genoeg vraag is om een bus of tram te laten rijden. Boomkens:

‘Zulke bedrijven kunnen kleine groepen veel efficiënter vervoeren. We willen geen dure lege bussen in deze stad, maar willen ook voorkomen dat mensen straks een half uur moeten lopen naar de eerste aansluiting met het openbaar vervoer. Openbaar vervoer op maat is de oplossing voor de toekomst.’

Tot slot blijft een goede ov-verbinding van Kralingse Zoom naar Zuidplein, het liefst een metro onder de Maas door, van groot belang. De VVD diende hier al eerder voorstellen voor in. Boomkens:

‘Voor de ontwikkeling van Zuid en de bereikbaarheid van het nieuwe stadion is dit essentieel. Wat we in ieder geval niet willen, is een autobrug van de Esch naar Feyenoord City.’