Raadsonderzoek naar fiasco Hoekse Lijn

Op initiatief van de Rotterdamse VVD komt er een raadsonderzoek naar het fiasco bij de ombouw van de Hoekse Lijn. De metrolijn is wéér vertraagd en is waarschijnlijk pas eind 2018 klaar. Ook loopt de Rotterdamse belastingbetaler een financieel risico van 90 miljoen euro. VVD-fractievoorzitter Jan-Willem Verheij:

‘Het is verbijsterend hoeveel fouten zijn gemaakt. De reizigers, bewoners en ondernemers zijn de dupe. Hen is een worst voorgehouden, namelijk de oplevering in februari 2018 na al een eerdere fikse vertraging. Hier komt helemaal niets van terecht. De Rotterdammers zijn veel te laat geïnformeerd door de wethouder, daarom gaan wij als gemeenteraad het onderzoek in eigen hand nemen. Op 22 februari 2018 trekken wij in de raad onze conclusies over de uitkomsten.’

Alle aandacht moet nu gericht zijn op de oplevering van de metrolijn stelt Verheij:

‘Alle informatie moet nú op tafel. Nu is het tijd voor ingrijpen, want de Hoekse Lijn moet er zo snel mogelijk komen, en wel tot aan het strand van Hoek van Holland. Door de vertraging van de metro loopt Hoek van Holland aankomend zomerseizoen veel badgasten mis. Dat is slecht voor de lokale economie. Vele Hoekenezen verdienen hun brood in het toerisme. Dankzij een motie van de PvdA en VVD komt er een compensatiefonds voor Hoekse ondernemers die schade ondervinden door de vertraging.’

Daarnaast wil Verheij dat het vervangend vervoer voor de reizigers snel verbetert:

‘Bussen zijn overvol en reizigers zijn langer onderweg. Daarom moet er meer vervangend vervoer komen. Wij willen dat bussen over de vluchtstrook rijden tijdens de spits zodat ze niet vast staan in de file. Ook de nieuwe haltes op de Hoekse Lijn moeten alvast bediend worden door de bussen. Het mag niet zo zijn dat door deze miskleun de reiziger nog een jaar lang te laat thuis is voor het avondeten.’