Haal de Rotterdamse economie uit het slop

Rotterdam prijkt aan de top van veel verschillende lijstjes. In de lijstjes van werkeloosheid en economische groei staat zij echter onderaan. De Rotterdamse VVD wil dit anders zien. Fractievoorzitter Jan-Willem Verheij:

‘Juist nu het zo goed gaat met Rotterdam moeten we ook op dit punt doorpakken. We hebben een grote mismatch op onze arbeidsmarkt: er zijn banen voor hoger opgeleiden maar de mensen zonder werk zijn vooral laag opgeleid. Daarom moet er meer inzet van het college komen om bedrijven naar Rotterdam te halen die banen met minder hoge opleidingseisen toevoegen. Rotterdam is vanwege de haven bijvoorbeeld een ideale plek voor distributiecentra om zich te vestigen. Toch blijkt Rotterdam niet aantrekkelijk omdat de bereikbaarheid niet goed is en de digitale infrastructuur te wensen overlaat. Juist zulke bedrijven bieden banen voor de mensen die nu werkloos zijn.’
De groei van de economie is belangrijk voor de werkgelegenheid van onze stad. Er zitten nog steeds veel mensen thuis terwijl zij graag zouden werken. Dat moet anders, vindt Verheij:

‘Rotterdam blijft flink achter bij de rest van Nederland en de andere grote steden. De economie groeit en de werkloosheid daalt overal sneller dan in Rotterdam. Ook groeit het aantal mensen in de bijstand in onze regio nog steeds. Een groeiende economie is belangrijk om meer banen te creëren. Het huidige college richt zich op hoger opgeleiden, terwijl die vrij makkelijk aan een baan komen. Rotterdammers die altijd in de haven hebben gewerkt zitten vanwege automatisering thuis. Omscholing en andere werkgelegenheid in de stad is hiervoor de oplossing.’
De fractievoorzitter wil van het college weten wat zij heeft gedaan om de economie te stimuleren.

‘Rotterdam is de stad van handen uit de mouwen. Dit college staat erbij en kijkt ernaar. We zien weinig initiatieven vanuit het stadsbestuur die de juiste bedrijvigheid in deze stad stimuleren. Onze stad is aantrekkelijk ondánks het beleid van dit college, niet dankzij het beleid van dit college. Wij willen dat er wordt geïnvesteerd in de bereikbaarheid en de digitale infrastructuur, dat er wordt gelobbyd bij bedrijven die vanwege de Brexit een nieuwe vestigingsplaats zoeken, dat onnodige regels voor ondernemers worden geschrapt en dat er gerichte aandacht komt voor de werkgelegenheid van mensen die geen hbo- of universiteitsdiploma hebben. Op die manier staan wij straks niet alleen bovenaan het lijstje van steden die je bezocht moet hebben, maar ook bovenaan het lijstje van snelst groeiende regionale economieën van Nederland,’ aldus Verheij.